O SLABIH MASKARAH

Naj takoj razčistim: mislim, da prihaja ta članek prepozno. Moral bi ga spisati, ko je po kinih rovaril Avatar ali ko so feni Tolkiena še vedno prepričevali sami sebe, da nova hobitovska trilogija ni tako porazna, kot je očitno bila. Zadnji čas za to je bil reboot Jurskega parka. Dejansko opažam, da so se stvari odtlej nekoliko popravile. Ampak vseeno mislim, da je to preprosto treba povedati na glas.

Mislil sem reči besedo ali dve o posebnih efektih v filmih. In to, kako nadležno očitni so postali.

Vem, vem. Ampak tokrat ne maram tolči starih manter o tem, kako so posebni efekti bulšit in kako bi jih morali na vsak način izbiti iz filmov. Prav obratno, brez njih si je težko, nemogoče predstavljati en kup materiala. Marsikdo najbrž ne ve, da so ovce v znameniti gejevski kavbojki Brokeback Mountain računalniško narisane; da so teniška igrišča v Wall Street Wolf zgolj CGI magija; celo pohujšljivi prizori v Fight Clubu so čista, dasiravno precizna animacija.

Nič od naštetega me ne moti. Prav zato, ker me je ob prvem gledanju preslepilo. En kup filmov in serij je posnetih pred tistim bednim zelenim zaslonom, pa tega ne opazimo. Gre za prav posebno obrtniško spretnost – uporabljati učinke iz postprodukcije tako, da gledalci ne bodo mogli ničesar posumiti.

Računalniški dodatki so v filmih bolj ali manj stalnica že vsaj 40, če ne 50 let, in nekje vmes se je zdelo, da smo jih že uspeli spraviti na nek spodoben nivo. Če recimo izvzamemo B-produkcijo (ki je že itak stavila na šegavost) so 80-ta in 90-ta polna filmov, ki v tehničnem smislu še vedno držijo vodo. Vojna Zvezd je brez popravkov prav tako solidno gledljiva kot prvi dan, dinozavri iz Jurskega parka so še vedno top šit. Matrica, Alien, Blade Runner so danes enako gledljivi kot ob svojem izzidu. Cel dan bi lahko naštevali znanstveno-fantastične in fantastične produkte, katerim smo vizualno brez težav nasedli, čeprav so bili narejeni z (za današnje čase) dinozavrsko tehnologijo.

Kako je torej mogoče, da so se računalniški učinki pocenili in izboljšali, njihova učinkovitost pa je šla v franže? Preprosto – človeški faktor je zatajil. Osnovno, najosnovnejše pravilo je, da posebni učinek ne sme biti viden. Namesto tega smo dobili tono filmskega materiala, ki je zelo očitno zamenjal cilje in sredstva. In potem dobiš takšne kretenizme:

Vse prevečkrat sem bil v zadnjih 15 letih priča takim prizorom, ki očitno pozabljajo, da so v službi filma; ne pa da je filmska zgodba odskočna deska za kaskaderske vratolomnosti.

Pravzaprav sem z omembo kaskaderjev slednjim naredil krivico: tak kader bi mogoče pričakoval v Looney Tunesih ali kaki drugi risankasti vragoliji; le te si namreč lahko privoščijo, da začasno suspendirajo zakone gravitacije. Vse kaže, da je eden od poglavitnih problemov teh učinkov prav to, da dovolijo režiserjem preveč svobode. Kar naenkrat so vsa mučna načrtovanja eksplozij in akrobacij odveč, ker jih lahko za drobiž izriše neka ekipa tipov za računalnikom. In tako dobiš akcijske prizore, ki trajajo predolgo, pokažejo preveč in so prav zato oropani vsake teže ali smisla.

Naj bo jasno: ne želim biti tisti tip, ki vztraja, da se vse posname z animatroniko in lutkami. Prav tako nimam nič proti temu, da celovečerec v celoti posnameš pred zelenim platnom – ampak to mora biti vpisano v osnovni koncept filma (a la Sin City), ne pa kot lena rešitev, ko ti zmanjka idej.

Vendarle je lahko pozabiti, kako dolgočasni in vedno isti izpadejo posebni učinki, če so uporabljeni malomarno. S kolegom Naughtiusom sva se v preteklosti že čudila filmom, ki z njimi razsipavajo po nepotrebnem. In si z veseljem postavljala kocine pokonci ob tistih, ki so zmogli ohraniti magijo vratolomnosti.

Pravzaprav bi rekel, da obstaja za tovrstne dileme precej preprost recept: vedno uberi daljšo pot. Če je kočljiv prizor mogoče zlahka posneti v živo, potem mu dodajaj efekte in ga po mili volji mrcvari v montaži. Ko pa vidiš, da bi bilo nekaj lažje izdelati v studiu, pa le zbrcaj skupaj kaskadersko ekipo. Publika je sedaj že dovolj izbirčna, da bo cenila razliko.

Drisky Bare-ass-ovsky

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.